Tänään olen pohtinut todella paljon painoa, lihavuutta ja muuta sellaista. Minä olen normaalipainoinen. Olen aina ollut normaalipainoinen (painoindeksi on seilannut välillä 20-23.) Lihava minä kuitenkin olen! Ylipaino ja lihavuus ovat siis kaksi eriasiaa. Ylipaino on ylimääräistä painoa. Lihavuus on yhtä kuin läski. Läski on ällöttävää. Minä tahdon läskistä eroon, tahdon laihtua. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Kävin tänään keskustelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Halusin puhua syömishäiriöstäni, mutta jostain syystä keskustelu kääntyi koko ajan endometrioosiin. Tuntuu, että endometrioosia hoidetaan ja sen aiheuttamia oireita ja tuntemuksia kuunnellaan, mutta syömishäiriöön liittyvät sivuutetaan. Ehkä en itse pysty niistä vielä puhumaan oikein. Toisaalta tällaisissa keskusteluissa minä esitän voivani paremmin kuin voin. Huijaan itseäni samalla kuin huijaan muita. Surullista. Yritän olla vahva ja pärjätä yksin. On niin paljon ihmisiä, jotka voivat huonommin kuin minä. Ei minulla ole oikeutta olla heikko. Kuitenkin huomaan taas tuijottavani Voicelta musiikkivideoita. En kuuntele musiikkia. En toivo kuulevani mitään tiettyä biisiä. Haluan nähdä ne musiikkivideot, joissa tanssivat kauniit, täydelliset naiset, keikuttaen trimmattua kroppaansa. Tahdon olla samanlainen, vaikka toisaalta halveksin juuri musiikkivideoiden ja median antamaa mallia naisesta. Pieni tyttö sisälläni toivoo, näitä musiikkivideoita tuijottamalla saavansa motivaatiota treenata monta tuntia päivässä jotta olisi täydellinen.

 

Katselin tänään myös vuoden vanhoja valokuvia. Näissä kuvissa näen aivan eri Tinkan. Näen kuinka Tinka hymyilee ja hymy loistaa myös silmistä. Kun katson peiliin, minua katsoo väsynyt Tinka, joka hymyilee, mutta silmiin asti hymy ei yllä. Hymy on väkinäinen. Silmien alla on tummat varjot, loisto puuttuu. Tuntuu uskomattomalta, että valokuvien ottamisesta on vain vuosi.

 

Ehkä vuoden päästä ihmettelen tätä kirjoitusta blogissani. Kun silloin katson peiliin, minua katsoo taas hymyilevä Tinka silmät loistaen. Huominen on uusi mahdollisuus.

 

 

"Elämän aarteet löytää vain

laskeutumalla syvyyksiin.

 

Siellä mihin kompastut on

Kätketty aarre.

 

Juuri siitä luolasta

johon et uskalla mennä

löytyykin etsimäsi."

 

- Joseph Campbell -