Masennus on elämäntapa. Näin minulle sanoi tänään psykologi, jonka luokse olin mennyt hakemaan apua masennukseen ja syömishäiriöön. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Onko masennus elämäntapa? Onko asenteeni aiheuttanut masennukseni? Miten pääsen siitä eroon? Olen yrittänyt etsiä apua, mutta tunnun aina törmääväni seinään. Miksi ihmiset eivät näe, missä tilanteessa olen? Ehkä minun pitäisi totaalisesti sekoittaa elämäni ollakseni avun tarpeessa. Psykologin mielestä elämästäni ei löytynyt tarpeeksi masennukselle altistavia tekijöitä. Minulla menee siis liian hyvin! Jos näin on, niin miksi itken niin usein, miksi syöminen tuottaa ahdistusta, miksi ahmin, miksi mielialani on kuin vuoristorataa, miksi en jaksa, miksi? Se, että minulla on endometrioosi, krooninen sairaus, ei yksin ole riittävä syy laukaisemaan masennusta. Väitinkö minä näin, En, en väittänyt. Ensimmäistä kertaa kerroin kaunistelematta miten asiani oikeasti on ja sain kuulla kaiken johtuvat asenteestani. Nyt täytyy reipastua, ottaa itseä niskasta kiinni, ajatella positiivisesti ja tehdä kivoja juttuja. Voi kirosana!

 

Yritän elää normaalia elämää. Haluan nauttia elämästäni. Haluan nauttia asioista, jotka tuottavat minulle mielihyvää. Haluan ajatella positiivisesti, haluan olla reipas, haluan tehdä kivoja juttuja. Haluanko ottaa itseä niskasta kiinni? Haluan, ja niin olen yrittänyt tehdäkin niin, mutta ei se vaan onnistu. Nämä yritykset törmäävät masennuksen verhoon. On pelottavaa huomata, että asiat, jotka ennen oli niin kivoja juttuja, ei enää tunnukaan niin kivoilta.  Pitääkö minun siis odottaa ja antaa masennuksen pahentua ja hakeutua sitten hoitoon. Ei ihme, että yhteiskunnan rahat eivät riitä mielenterveydenhoitoon, kun asioiden annetaan ensin luisua pahasti raiteiltaan ennen kuin saa apua. Onkohan kukaan koskaan kuullut ennaltaehkäisystä?

 

Tapaan tämän psykologin ensi viikolla uudestaan. Silloin vastaan 600 kysymykseen. Saan nähdä, mitä testeistä selviää. Ehkä sieltä paistaa läpi minun elämäntapa ja asenne.

 

Ja psykologi nyökyttelee tietävänä. Ota tyttö itseä niskasta kiinni ja muuta asennettasi, hän tuumaa.